DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op woensdag 22 juli 2015
IT 1814
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Evert de Pender stapt als CEO in privacy compliance gespecialiseerde start-up PrivacyPerfect

Evert de Pender (53) geeft sinds 1 juli 2015 leiding aan PrivacyPerfect. Deze start-up lanceert als eerste ter wereld een gebruiksvriendelijke datamapping-tool waarmee organisaties het gebruik van persoonsgegevens bedrijfsbreed inzichtelijk maken en die ervoor zorgt dat zij compliant zijn met geldende regelgeving. Via een Management Buy-In heeft De Pender een belang in PrivacyPerfect verworven.

Associate Professor dr. Bart Schermer, privacy expert aan de Universiteit van Leiden en een van de initiatiefnemers van PrivacyPerfect: “We zijn heel blij met de komst van Evert omdat we ervan overtuigd zijn dat hij PrivacyPerfect tot een internationale marktleider kan maken. Hij heeft zeer specifieke ervaring met de uitrol van Software as a Service-oplossingen in een markt die sterk gedomineerd wordt door wet- en regelgeving. Evert lanceerde met Legal Intelligence de eerste geïntegreerde juridische zoekmachine ter wereld en maakte dit bedrijf marktleider in juridische contentintegratie. Deze expertise, in combinatie met zijn sterke netwerk, zijn cruciaal om PrivacyPerfect ook een internationale speler te maken.”

Grip op data
De nieuwe privacy-verordening van de Europese Commissie dwingt organisaties tot privacy compliance. Elke organisatie moet aan kunnen tonen welke persoonsgegevens worden verzameld, hoe ze worden gebruikt èn hoe ze zijn beveiligd. PrivacyPerfect is de enige partij met een datamapping-tool die grip geeft op de verwerking van persoonsgegevens. Met deze tool kunnen bedrijven en organisaties het maximale uit hun data halen zonder concessies te doen aan zorgvuldigheid rondom de privacy van personen en zonder schending van privacywetgeving.

Forse boetes
De strengere Europese regelgeving voor de beveiliging van persoonsgegevens (Data Protection Regulation) volgt recente Amerikaanse wetgeving. In Amerika zijn eerder dit jaar al boetes van tientallen miljoenen opgelegd aan bedrijven zoals AT&T en Google voor het schenden van privacy regels. De Data Protection Regulation vanuit Brussel gaat uit van boetes die kunnen oplopen tot wel tien procent van de jaaromzet van bedrijven, organisaties en instellingen die hier niet aan voldoen. Daarnaast is in Nederland de ‘meldplicht datalekken’ aangenomen door de Eerste Kamer. Het schenden hiervan kan nu al leiden tot forse boetes. De datamapping-tool van PrivacyPerfect geeft antwoord op deze ontwikkeling en zorgt voor een sterke vermindering van het risico op boetes voor privacyschending die in de meeste gevallen ook leiden tot ernstige imago-schade.