DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op vrijdag 24 maart 2017
IT 2251
||
24 jan 2017
24 jan 2017, IT 2251; ECLI:NL:GHAMS:2017:200 (App your service tegen geïntimeerde), https://www.itenrecht.nl/artikelen/tekortkoming-in-nakoming-ontwikkelen-van-apps-rechtsgeldige-ontbinding-serviceabonnement

Tekortkoming in nakoming ontwikkelen van apps, rechtsgeldige ontbinding serviceabonnement

Hof Amsterdam 24 januari 2017, IT 2251; ECLI:NL:GHAMS:2017:200 (App your service tegen geïntimeerde) Tekortkoming in de nakoming van de opdrachtnemer terzake van overeenkomst betreffende het ontwikkelen van een Android- en een iOS-app. De opdrachtgever heeft rechtsgeldig niet alleen deze overeenkomst maar ook de onlosmakelijk ermee verbonden serviceabonnementen ontbonden. Zijn vordering tot terugbetaling van hetgeen hij op grond van deze overeenkomsten heeft betaald, is terecht door de eerste rechter toegewezen.

3.8. Het vorenstaande leidt ertoe dat het verzuim aan de zijde van AYS is ingetreden met het verstrijken van de termijn die was vermeld in de e-mail van 15 april 2015. Vanaf dat moment was [geïntimeerde] bevoegd de overeenkomst van 28 september 2014 te ontbinden. Naar het oordeel van het hof bracht het verzuim ten aanzien van de overeenkomst van 28 september 2014 mee dat ook de daarbij behorende onderhoudscontracten (‘strippenkaarten’) konden worden ontbonden. Tussen deze overeenkomsten bestaat een onlosmakelijke samenhang. De overeenkomst van 28 september 2014 moet worden beschouwd als een wijziging van de overeenkomsten van 6 juni 2014 en strekte tot het ontwerpen van de iOS- en android-apps. De onderhoudscontracten dateerden van 10 juni 2014 en strekten blijkens de offerte van 6 juni 2014 ertoe dat kleine aanpassingen in de reeds opgeleverde iOS- en android-apps konden worden doorgevoerd en dat de apps konden worden bijgewerkt. Deze overeenkomsten veronderstelden derhalve dat de apps reeds waren opgeleverd. Deze onlosmakelijke samenhang en de omstandigheid dat de oplevering van de android-app is uitgebleven rechtvaardigen dat [geïntimeerde] niet slechts de overeenkomst van 28 september 2014, maar ook de daarbij behorende onderhoudscontracten mocht ontbinden (vgl. HR 20 januari 2012, ECLI:NL:HR:2012:BU3162 en hof Den Haag 31 maart 2015, ECLI:NL:GHDHA:2015:1113).

3.9. Met het e-mailbericht van 1 mei 2015 heeft [geïntimeerde] de overeenkomsten met AYS (schriftelijk) ontbonden. Hij was daarom niet gehouden om latere prestaties van AYS te aanvaarden. Gevolg van de ontbinding is dat partijen de geleverde prestaties over en weer zullen moeten ongedaan maken. Nu op het moment van de ontbinding geen werkende android-app was geleverd, kan die prestatie ook niet worden ongedaan gemaakt. De ontbinding heeft tot gevolg dat AYS het door [geïntimeerde] gevorderde gedeelte van de bedragen die zij van hem heeft ontvangen in verband met het ontwerpen van de android-app dient terug te betalen. De terugbetalingsverplichting betreft tevens de betaalde bedragen voor het onderhoud van de android-app (die immers niet was afgeleverd) en de iOS-app. Wat betreft het onderhoud van de iOS-app overweegt het hof nog dat deze blijkens de door [geïntimeerde] overgelegde rapporten en de onder 2.9 aangehaalde e-mail van 5 januari 2015 evenmin naar behoren functioneerde. Niet kan worden geoordeeld dat de waarde van de uit hoofde van de onderhoudscontracten geleverde prestaties uitstijgt boven het wel betaalde maar niet door [geïntimeerde] teruggevorderde bedrag. AYS is derhalve ook verplicht tot terugbetaling van het door [geïntimeerde] gevorderde gedeelte van de betalingen die hij uit hoofde van de onderhoudscontracten heeft verricht. Het beroep door AYS op artikel 15.2 van de algemene voorwaarden faalt nu AYS ten aanzien van de wezenlijke verplichtingen in verzuim is en zij haar verplichtingen uit de onderhoudscontracten ook niet naar behoren heeft verricht.