Gepubliceerd op woensdag 30 juli 2025
IT 4927
Rechtbank Amsterdam ||
28 mei 2025
Rechtbank Amsterdam 28 mei 2025, IT 4927; ECLI:NL:RBAMS:2025:4460 (Dynamiet tegen Google c.s.), https://www.itenrecht.nl/artikelen/geen-de-indexatie-aangetoond-dynamiet-verliest-kort-geding-tegen-google-over-zoekresultaten

Geen de‑indexatie aangetoond: Dynamiet verliest kort geding tegen Google over zoekresultaten

Vzr. Rb. Amsterdam 28 mei 2025, IT 4927; ECLI:NL:RBAMS:2025:4460 (Dynamiet tegen Google c.s.). Dynamiet Nederland B.V. merkte op dat haar website sinds februari 2025 aanzienlijk lager scoorde in de zoekresultaten van Google, met name op voor haar relevante zoektermen. Zij vermoedde dat Google haar website had gedeïndexeerd of op andere wijze had benadeeld, mogelijk door een foutieve classificatie als illegaal casino. Dynamiet vordert in dit kort geding dat Google haar website opnieuw in de reguliere zoekresultaten zou opnemen, informatie zou verschaffen over de vermeende de-indexatie en een bezwaar- of herstelmechanisme zou bieden. Google voert verweer en stelt dat er geen sprake was van de-indexatie of een andere gerichte maatregel tegen Dynamiet; de website was nog steeds geïndexeerd en zichtbaar. 

5.14. Daarnaast is het scenario dat Dynamiet schetst dat het ‘zeer waarschijnlijk’ is dat haar website is geclassificeerd als online casino eveneens op geen enkele wijze onderbouwd. In het rapport van Doublesmart wordt enkel tot die conclusie gekomen door andere mogelijke oorzaken uit te sluiten. Dynamiet heeft verder niet onderbouwd dat Google voor haar zoekmachine in algemene zin websites ‘labelt’/classificeert tijdens het proces van de presentatie van zoekresultaten. Google c.s. heeft dit ook gemotiveerd betwist. Volgens Google c.s. heeft Dynamiet deze suggestie van foute classificatie overgenomen omdat het systeem van Google Ads (het advertentiesysteem van Google) een beperking heeft opgelegd op basis van het label ‘Online kansspelen’. Google c.s. heeft echter toegelicht dat er geen verband bestaat tussen ‘labeling’ van advertenties of adverteerders en zoekresultaten in de Google zoekmachine. Google c.s. labelt geen zoekresultaten. Als een gebruiker zoekt naar informatie wordt er gezocht naar bepaalde termen en zoekresultaten worden hierbij niet gelabeld en kunnen dus ook niet foutief worden gelabeld.