Moet duidelijk zijn dat reclame over 'refurbished' telefoontoestel gaat
RCC 6 februari 2014, dossiernummer 2013/00687 (Refurbished toestel) Misleidend  en oneerlijk. Levertijd. Garantie. Onduidelijke informatie. De klacht  richt zich succesvol tegen de volgende uiting: “’Ready to go’ Delivery:  Dit toestel wordt inclusief hoogwaardige kwaliteit oplader en accu  geleverd. (…)” Onder het kopje “Levering” staat onder meer: “Origineel  product: Op onze website worden enkel 100% originele merkproducten en  OEM (Original Equipment Manufacturer) producten aangeboden.” “Product  & Garantie: Op dit product zit 30 dagen volledige omruilgarantie,  [..] Het gaat hier om zogenaamde tot in complete nieuwstaat gereviseerde  modellen die met een nieuwe garantietermijn worden geleverd”.  “Bedenktijd: Op dit product zit een bedenktijd van 7 werkdagen [..]”
Misleidend  en oneerlijk. Levertijd. Garantie. Onduidelijke informatie. De klacht  richt zich succesvol tegen de volgende uiting: “’Ready to go’ Delivery:  Dit toestel wordt inclusief hoogwaardige kwaliteit oplader en accu  geleverd. (…)” Onder het kopje “Levering” staat onder meer: “Origineel  product: Op onze website worden enkel 100% originele merkproducten en  OEM (Original Equipment Manufacturer) producten aangeboden.” “Product  & Garantie: Op dit product zit 30 dagen volledige omruilgarantie,  [..] Het gaat hier om zogenaamde tot in complete nieuwstaat gereviseerde  modellen die met een nieuwe garantietermijn worden geleverd”.  “Bedenktijd: Op dit product zit een bedenktijd van 7 werkdagen [..]”
De  Commissie oordeelt dat het gaat om essentiële informatie (refurbished  toestel) die niet duidelijk is vermeld, waardoor niet duidelijk is welke  garantietermijn van toepassing is. Om die reden is de uiting misleidend   en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Het feit dat, naar adverteerder stelt, het aanbieden van refurbished toestellen algemeen geaccepteerd is, betekent niet dat men, indien men een dergelijk toestel aanbiedt, dit niet duidelijk moet vermelden. Dit is, zoals de voorzitter overwoog, essentiële informatie die aan geïnteresseerden direct kenbaar moet worden gemaakt. In de onderhavige uiting staat dit pas onder het kopje “Levering” en dan ook nog in het midden van de onder het subkopje “Product & Garantie” staande tekst, na informatie over de aard en de duur van de garantie(periode). Hierdoor is ook niet dan wel onvoldoende duidelijk welke garantie(termijn) op het aangeboden product van toepassing is.
Blijkens het voorgaande is voor de gemiddelde consument onduidelijke informatie verstrekt als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code NRC. Voorts kan de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Tevens is de uiting, gelet op het vorenstaande, voor wat betreft het gebruik van het woord “garantie” in strijd met artikel 12 NRC.
 
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
 
         
 
         
 
         
 
         
 
         
 
         
 
         
 
         
 
         
 
         
 
         
 
        